Sunrock ontwikkelt, realiseert, financiert en beheert grootschalige dakgebonden zonneparken en duurzame lokale energieoplossingen bij logistiek en commercieel vastgoed. Het snelgroeiende en internationaal opererende bedrijf is onlangs lid geworden van Dilas. Bram Poeth, Executive Director Commercial & Client Solutions bij Sunrock: “Elektrificatie hoort integraal bij de license to operate van logistiek vastgoed.”
Kende je Dilas al?
“Dilas is nieuw voor mij. Ik ben twee maanden geleden gestart bij Sunrock als Executive Director Commercial en Client Solutions. Ik loop al vele jaren in de energiewereld rond. Ik ben onder meer directeur van Eneco Zakelijk geweest en van de e-mobilitytak van Eneco. Daarnaast ook Chief Commercial Officer van EVbox, een leverancier van laadoplossingen. Sunrock bestaat sinds 2012. We begonnen met het plaatsen van zonnepanelen op bedrijfsdaken in Nederland en we richtten ons al snel op grote logistieke en industriële locaties. In 2020 groeide Sunrock uit tot een van de grootste ontwikkelaars en exploitanten van dakgebonden pv systemen in Nederland.
Dat laten we zeker niet los, want dat is onze ‘bread and butter’, maar in de volgende fase worden we ook meer een bredere leverancier en exploitant van energiediensten achter de meter. Ik ben aangetrokken om die transitie mede vorm te geven. De link die ik nu al zie met leden van Dilas, of dat nu logistieke bedrijven, verladers of vastgoedontwikkelaars zijn, is dat ze allemaal een energievraagstuk hebben. Per situatie heb je een plan nodig om een oplossing vorm te geven. Zodat de elektronen slim daar gebruikt worden waar ze het beste tot hun recht komen. Zowel vanuit het perspectief van de locatie als van het landelijke energiesysteem. Daarbij kunnen we samen optrekken.”
Het energievraagstuk is niet eenvoudig meer tegenwoordig…
“Ja, zeg dat wel. Je ziet dat logistieke partijen en vastgoedontwikkelaars een andere corebusiness hebben, maar zich bijvoorbeeld geconfronteerd zien met netcongestie. Of met het feit dat ze de opgewekte energie willen gebruiken voor het opladen van hun voertuigen. Of een energy hub willen opzetten. Per situatie bekijken we wat het slimste is zodat die partij daar niet naar om hoeft te kijken. Ook niet naar wat er juridisch allemaal vastgelegd moet worden. Daarbij kunnen we voor overtollige elektriciteit ook een oplossing op de handelsmarkt bieden. Of batterijen inzetten om energie vast te houden. Kortom, we bekijken per locatie wat slim is voor de eigenaar, de ontwikkelaar, de huurder en voor gebruikers van bijvoorbeeld laadpleinen in de omgeving. Dat is niet een kwestie van eenmalig een plan neerzetten. Die situatie verandert steeds door veranderende behoeftes aan energie op locatie, maar ook door wijzigende wetgeving, zich aanpassende netbeheerders en vergoedingen die wisselen. Dat vraagt om marktspelers die de vaardigheden hebben ontwikkeld om zich snel en proactief aan kunnen passen aan wisselende omstandigheden om zodoende (het gebruik van) vastgoed relevant te houden.”
Kan logistiek vastgoed onderdeel worden van de oplossingen voor de energietransitie?
“Jazeker. Dat begint bij zonne-energie opwekken op daken, lokaal. Hoe kan de lokale huurder dat gebruiken? In zijn wagenpark, maar wellicht ook voor warmtepompen. Daarnaast zijn er energiemarkten met vraag en aanbod. Je kunt met de opgewekte energie ook inspelen op een vraag elders. Met het aanbrengen van slimme energiesystemen kun je daarin keuzes maken en het gebouw en passant een hogere BREAAM-score geven. Let wel, we zijn geen installateur. We geven advies, komen met een plan, investeren en regelen dat de techniek er komt te liggen. Dat in het complexe veld van eigenaar, ontwikkelaar, huurder en netbeheerder. We werken samen met vele vastgoedpartijen zoals Panattoni, Delta, Intospace, Patrizia, Prologis en W. P. Carey. Daar hebben we hele goede banden mee.”
Twee voorbeelden
Om er twee voorbeelden van samenwerking te pakken: Sunrock en Delta Development implementeerden met succes een Battery Energy Storage System in het logistieke warehouse in Dorsten, in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Poeth: “Dit project markeert de eerste ingebruikname van de BESS-oplossing in Duitsland en is een belangrijke stap in de richting van duurzaam energiebeheer.” Het systeem is een aanvulling op de fotovoltaïsche installatie van Sunrock. “Het zorgt voor een net-zero operatie door een continue toevoer van schone energie.” Nummer twee: Sunrock werkte ook succesvol samen op een zonne-energieproject met Intospace voor Albert Heijn, Hema en Ampère, een start-up van Bol.com. “De distributiecentra van hen aan de Kanaaldijk in Utrecht zijn energiepositieve gebouwen, die meer energie opwekken dan ze verbruiken. Sunrock heeft hier het PV-systeem ontwikkeld, gebouwd en verzorgt nu de exploitatie ervan.”
De dozen-discussie is ook jou niet ontgaan?
“Nee, klopt. Alhoewel ik het idee heb dat deze naar de achtergrond verdwijnt. Mijn visie daarop: Hoe meer we logistieke gebouwen inzetten voor het opwekken van duurzame energie, hoe meer we een license to operate hebben. Wat draag je bij aan de samenleving en het energiesysteem? Het antwoord daarop kan dus ook zijn dat je niet bijdraagt aan netcongestie of – beter nog – helpt het net stabiel te houden. Daarbij hebben vastgoedontwikkelaars een belangrijke taak. Want er zijn wel veel daken, maar niet alle daken zijn geschikt voor opwekking. Bij nieuw vastgoed zijn we dan ook graag in een vroegtijdig stadium betrokken om de mogelijkheden voor de energievoorziening te verkennen. Zo’n investering in slimme energietechnologie ligt er voor de komende twintig, misschien wel dertig jaar. Dat betekent dat je wendbaar moet willen zijn over die jaren. Een oplossing kan nu voor twee elektrische trucks volstaan, maar is dat nog zo als de huurder naar een vloot van vijftig gaat? Of als hij anderen ook toestaat om op zijn terrein te laden? Netbeheerders leggen ook meer infrastructuur neer en investeren daar flink in. Echter, de tarieven gaan ook omhoog. Hoe moet je daarop inspringen? Wanneer kun je zonne-energie zelf benutten? Wat doe je met de overtollige energie? Of wat doe je wanneer je te weinig energie hebt? Hoe hoog is de energiebelasting? De antwoorden op dat soort vragen vinden we vanuit een total cost of ownership-benadering.”
Is de insteek stroom gebruiken daar waar je het opwekt?
“Als je brood bakt in Groningen wil je dat ook niet steeds naar Rotterdam brengen. Dan richt je een bakkerij in Rotterdam op. Dat doe je ook met zonne-energie. Je wilt de transportkosten zo laag mogelijk houden. Dus eigen gebruik eerst. Daarnaast: veel logistieke partijen staren zich blind op een negatieve stroomprijs. Het aantal negatieve uren neemt wel toe, maar dat is een tijdelijke hick up in de hele energietransitie. Het langetermijndoel is nog altijd dat je je locaties moet willen verduurzamen. Helemaal van de grid af gaan, gaat hem op dit moment nog niet worden. Dus je moet naar meer geïntegreerde oplossingen toe. Ik zou willen dat we in Nederland net als in Duitsland de mogelijkheid krijgen om bedrijfsmatig aan de buurman te leveren. Ook energy hubs op bedrijventerreinen kunnen een oplossing zijn, maar daar vormt het probleem het eigenaarschap. Als een, in stroom, veeleisende bakkerij de plaats inneemt van een minder energie-intensief bedrijf dat weggaat maar betrokken was bij de start, hoe regel je dat dan? Ik merk dat veel energiehubs op dat soort vragen vastlopen.”
Tot slot: hoe gaat de energiemarkt van de toekomst eruitzien?
“Hybride. De twee uitersten zijn: helemaal autonoom en complete afhankelijkheid van het netwerk. De waarheid ligt in het midden. Op het moment dat je heel veel zon en wind hebt, dan ontstaan er negatieve prijzen. Dan is het interessant om er iets van te maken dat je kunt vervoeren. Bijvoorbeeld waterstof. Alleen is de energie-efficiëntie van waterstof nog dusdanig laag, dat het niet loont. Je kunt er eventueel wel synthetisch aardgas van maken. Dat is nog in ontwikkeling. Nog meer toekomst zie ik voor een net waarbij je elektronen produceert in bijvoorbeeld het Midden-Oosten, Afrika of de Verenigde Staten. Overbodige elektronen transporteer je dan naar Europa. Of andersom vanuit Europa naar andere delen van de wereld. Ik voorspel dat dat binnen tien jaar kan. Voor nu is er nog te weinig ‘overbodige stroom’, maar dat neemt wel jaar op jaar toe. Dan ga je naar een wereldwijde markt toe en integratie van verschillende energiesystem. Een complexe wereld met zeer veel kansen. En dan blijft het interessant en relevant om in duurzaam opgewekte elektriciteit te investeren.”
Over Sunrock
Sunrock is de toonaangevende, Europese ontwikkelaar van grootschalige zonnedaken en geïntegreerde schone energieoplossingen. Sunrock ontwikkelt energiestrategieën op maat voor eigenaren en gebruikers van logistiek vastgoed en C&I-klanten (commercial en industrial). De zonne-energieoplossingen omvatten zonne-energiesystemen, Battery Energy Storage Systems (BESS) en asset management. Sunrock verzorgt alle aspecten van zonneprojecten, waaronder haalbaarheidsstudies, subsidieaanvragen, financiering, verzekeringen en de exploitatie en het beheer van zonneparken om het gebruik van de opgewekte klimaatvriendelijke energie te optimaliseren.
Verdere groei
Sunrock is in 2012 in Nederland opgericht als startup op het gebied van zonne-energie voor logistieke panden. In 2020 nam COFRA Holding Sunrock over. Dat als onderdeel van de strategie om via het bedrijfsleven een positieve invloed uit te oefenen op de transities die cruciaal zijn voor een leefbaardere planeet. Met meer dan vijf miljoen vierkante meter dakoppervlak dat Sunrock heeft uitgerust met fotovoltaïsche systemen, is het bedrijf de grootste speler in Europa. Dit komt overeen met een totale output van meer dan 500 MWp.
Activiteiten per land
Sunrock is actief in Duitsland, Frankrijk, Nederland en België. Op dit moment worden projecten van in totaal meer dan 1 GWp gerealiseerd. In 2024 ontving Sunrock de B Corp certificering voormaatregelen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid. Bij Sunrock werken meer dan 160 mensen in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Meer informatie is te vinden via https://sunrock.com/nl
Bram Poeth, Executive Director bij Sunrock